Negatívne myslenie – kritika alebo omieľanie?

Ako môžeš tak negatívne myslieť?

Určite sa aj tebe stalo, že ti niekto už vyčítal: Ako môžeš tak negatívne rozmýšľať?

A ty si len hovoril o možných rizikách alebo krátko zapochyboval. Aspoň si si to o sebe myslel/la. Takže – myslel si negatívne alebo nie?

Je v tom totiž trochu chaos. Možno svojím vysvetlením tomu ešte viac pridám, ale mojím cieľom je ujasniť si – čo je a čo nie je negatívne rozmýšľanie.

Macko má obavy,
podobne ako my.
Myslí teda negatívne?
Možno áno. A možno nie.

Emočne podfarbené uvažovanie

Negatívne rozmýšľanie je jedna časť (tá záporná) emočne zafarbeného spektra myslenia. Podobne ako optimistické videnie sveta je pozitívne podfarbené myslenie.

Ak by som mal byť dôsledne psychologický – iné ako emočne podfarbené rozmýšľanie neexistuje – aspoň nie u človeka. Je síce dobre, že sa snažíme uvedomovať si , kedy sme pri myslení viac alebo menej ovplyvnení emóciami. Je však chybou myslieť si, že vieme byť čisto racionálni (teda bez emócií). Nie sme.

V tibetštine dokonca nemajú dve slová pre emócie a myslenie – majú jedno spoločné slovo, ako povedal Danielovi Golemanovi Dalajláma v knihe Destruktivní emoce.

Pesimizmus (negatívne rozmýšľanie) je však rovnako ako optimizmus súčasťou zdravého, realistického vnímania sveta. Keď v udalostiach z minulosti, prítomnosti alebo budúcnosti vidíme nielen pozitívne, ale aj nepríjemné veci – vidíme realistickejšie. Negatívny pohľad umožňuje vnímať ohrozenia a možné poškodzujúce dôsledky. Potom si dávame viac pozor, pripravíme sa a nie sme slepí k rizikám. A toto je celkom v poriadku.
Na to sme evolúciou všetci vybavení. Naši predkovia si dávali bacha a prežili.

Niektorí naši predkovia si nedávali bacha a splodili nás :-).

Vďaka vnímaniu negatív sa vieme poučiť z konfliktov aj chýb. Pripravujeme sa aj na potenciálne riziká v budúcnosti, dokonca aj na také, ktoré sme nikdy predtým nezažili. Aj vďaka tomu sme schopní tak dobre prežiť.

Racionálne zvažovanie pre a proti

Iný štýl „negatívneho myslenia“, je kritické a skeptické myslenie. Tieto sú súčasťou racionálneho, analytického (rozoberajúceho) prístupu. Možné riziká a nepríjemnosti si analytickým myslením ohmatáme, aby sme realisticky zvážili nevýhody a riziká danej situácie. Je to snaha o čo najobjektívnejšie zváženie plusov a mínusov a používajú sa k tomu mnohé nástroje presnejšie ako bežný sedliacky rozum – štatistiky, výskumy, experimenty…

Zjednodušene povediac – rozšírime takto vlastný názor o množstvo iných názorov, rozširujeme takto vlastnú, individuálnu subjektívnu úvahu o otestovanie toho ako by to asi mohlo naozaj byť.

Uvedomovanie si pre a proti, výhod a nevýhod, ziskov a strát, kladných a záporných vlastností – je súčasťou komplexného pohľadu na veci, na vzťahy, na seba aj udalosti okolo nás. Pomáha presnejšie vnímať, čo sa deje v nás a okolo nás. Pomáha si uvedomovať širšie spektrum z reality.

Tento prístup nie je motivovaný strachom, obavami, úzkosťou – je motivovaný skôr zvedavosťou, túžbou poznať veci komplexne.

Ubližujúce negatívne myslenie – omieľanie

Ubližujúce negatívne myslenie, na rozdiel od tých predchádzajúcich, má niekoľko vlastností, ktoré spôsobujú psychické utrpenie a oberajú nás (aj naše okolie, keď nahlas frfleme) o naše šťastie.

  1. Omieľanie vidí iba negatívnu časť vecí. Vynecháva neutrálnu aj pozitívnu časť spektra rozmýšľania a venuje sa iba negatívnym stránkam reality. Nie je schopné sa pozrieť na výhody, kladné vlastnosti, zisky ani potešenia. Aj neutrálne či dokonca kladné veci interpretuje ako zlé. Omieľanie je uväznené v negatívnej jednostrannosti. Je to iba čistý pesimizmus hnaný obavami, hnevom, smútkom, krivdou a inými negatívnymi emóciami.
  2. Omieľanie je na rozdiel od kritického myslenia zacyklené. Keď sme kritickí, tak pomyslíme na negatívnu vec raz, dva razy. Alebo raz-dva. Ale neomieľame. Práve omieľanie, opakovanie negatívnych myšlienok, je typické pre omieľanie. Naše obavy, krivda, hnev a nespokojnosť spustia negatívny pohľad na vec. Tieto negatívne predstavy ešte viac zosilnia naše obavy. Zosilnené obavy spustia ďalšie rozoberanie v negatívnom svetle a tak pokračuje omieľanie donekonečna (angl. rumination).
  3. Omieľanie neprináša riešenia. Venuje sa iba rozoberaniu obáv a prehráva dookola iba nepríjemné scenáre. Na rozdiel od omieľania sa kritické myslenie snaží nájsť riešenia. Preto kritik vníma riziko, aby sa pripravil na jeho zvládnutie. Omieľanie sa nevie dostať od fascinácie nepríjemnosťami k tomu ako na ne konštruktívne reagovať.

Pri omieľaní nás potom už netrápi len vec, ktorou sa zaoberáme, ale aj to, že sa ňou zaoberáme pridlho a opakovane, a že nám zahlcuje naše vedomie a nevieme sa na nič iné poriadne sústrediť.

Negatívne rozmýšľanie je užitočné. To omieľanie je peklo.

Ako som niekde čítal:

Obávať sa, že mi ujde vlak je v poriadku, lebo si budem viac strážiť čas, aby som ho stihol.
Obávať sa tretí, piaty a desiaty raz však nijako nezvýši moju šancu, že vlak stihnem.
Iba budem celý čas zbytočne trpieť. 

Podobné je to aj vtedy, keď si v hlave omieľame ako nás niekto nahneval alebo nám niekto ukrivdil. Raz si premyslieť, čo s tým urobíme, je v poriadku. Dobre, aj dva razy, nech sa s tým vyrovnáme a pripravíme sa na zmierenie alebo iný druh akcie. Ale venovať sa tej istej veci, omieľať ju vo svojich predstavách desaťkrát, už nič zásadného nezmení. Iba zhoršuje náš vzťah s druhou osobou a zhoršuje naše prežívanie prítomnosti.

Omieľanie nás oberá o šťastie

Omieľanie je zlodej šťastia, ktorého nám evolúcia mozgu nechtiac nasadila ako chrobáka do hlavy.

Na FB Psychológia šťastia budem celý týždeň zverejňovať niekoľko postupov, čo s takýmto omieľaním dokážeme robiť. Pozrite si galériu na FB Psychológia šťastia.

Sú to techniky odporúčané skúsenými psychológmi a terapeutmi, používané napr. kognitívno-behaviorálnymi prístupmi v terapii.

964total visits,4visits today

Šírte šťastie a radosť z čítania

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.