fbpx
psychológia šťastia titulka

Smartfóny časť 3 – ako heroín

Obyčajný tlačidlový telefón s malou bezdotykovou obrazovkou, slúži na to, aby som niekomu zavolal alebo prijal jeho hovor. Alebo, aby som poslal či prijal textovú správu. Samozrejme, v obyčajnom mobile je aj niekoľko iných príjemných funkcií ako je zápisník, kalendár, púšťanie hudby. A bez dátového pripojenia. Taký telefón má minimum lákadiel, ktoré by vytvárali závislosť. Ale smartfón a sociálne siete vytvárajú v mozgu a v správaní človeka podobné efekty ako heroín.

Zvyky, zlozvyky a lákadlá

Aj keď si viem predstaviť argumenty typu – veď sú ľudia, čo posielajú stovky sms denne, alebo strávia hodiny telefonovaním. Áno. Podobne ako sú ľudia, ktorí zjedia 5 čokolád denne, nevedia sa prestať špárať v nose, či majú iné nepríjemné zlozvyky.

Ale, aby som sa držal témy – smartfón spolu s pripojením na internet obsahuje oveľa viac lákadiel, oveľa viac trikov na upútanie pozornosti a oveľa viac spôsobov ako vytvoriť závislosť, ktorej vieme len ťažko odolať. Čítajte ďalej.

Môj názor je, že:

smartfón s online prístupom je riziková technológia pre všetky vekové skupiny.

A tento názor nevychádza iba z mojej hlavy. Široká prax aj prieskumy užívateľov ukazujú na to isté. Odolať lákadlám zábavy a psychologickým spúšťačom krátkodobého potešenia, ktoré sú prístupné cez smartfón je mimoriadne náročné pre všetkých, aj keď deti a teenageri s tým majú ešte väčšie problémy než dospelí.

Problémy dospelých

Dospelí sú na rozdiel od mladých navyše ovládaní aj tlakom z pracoviska – desiatky mailov, telefonátov, pripomienok porád a úloh – a to 24/7 (24 hodín denne, 7 dní v týždni). Čas „na-pracovisku“ a „mimo-pracoviska“ zmizol vďaka non-stop dosiahnuteľnosti. Je to jeden zo zlodejov šťastia – neustále spojenie s prácou vďaka technológiám nedovoľuje poriadny oddych a tak zrýchľuje vyhorenie a kazí večernú rodinnú pohodu, víkendy aj dovolenky.

Ubrániť sa týmto lákadlám, ktoré postupne aj môžu vytvárať závislosť, vyžaduje mať isté zručnosti a návyky. Niektoré návyky pomáhajúce vedieť zvládať čas online a schopnosť bez problémov prejsť do offline prostredia získali predchádzajúce generácie len tým, že čas online v podstate nebol. Aj dnes, čím neskôr sa deti naučia na online svet, tým lepšie zvládajú odolávať lákadlám virtálneho sveta.

Pomáhať v tomto deťom môžu rodičia detí a aj učitelia v škole. Dá sa buď odďaľovať ich kontakt s týmito technológiami alebo ho mať veľmi kontrolovaný a postupný. Asi ako keď idete s deťmi na kolotoče – tak na tie divokejšie idete spolu s nimi. (o jednotlivých zručnostiach však v neskoršom článku).

Nejde o to, koľko máte rokov, ale akým životným štýlom žijete, čo sú vaše hodnoty a presvedčenia a či ste disciplinovaní a máte dostatok offline programu.
Problém s vekom je však ten, že hodnoty, presvedčenia, návyky a disciplína sa budujú roky, v podstate až do rannej dospelosti.

Sebaregulácia ako základný ukazovateľ zrelosti
(duševnej dospelosti)

Seba-regulácia alebo inak povedané sebakontrola, či sebaovládanie je schopnosť človeka ovládať svoje impulzy. Je to schopnosť vôľou riadiť svoje myšlienky, svoje emócie a svoje správanie. Je to schopnosť čeliť pokušeniu.

A chápete, že táto posledná veta priamo súvisí s témou ovládania pokušenia, keď na nás každú chvíľu zamrnčí alebo zažmurká smartfón.

Aj sebaovládanie je ako sval – na sebaovládanie míňame energiu a keď sa nám tá energia minie, tak sa prestaneme kontrolovať. Na druhej strane, ak sa učíme dlhodobo sebaovládaniu, naše schopnosti ovládať sa rastú.

A ak to spojím s lákadlami online sveta a smartfónov, tak tvrdím, že tieto dve technológie nás sebaovládaniu neučia. Naopak,

smartfón a online svet trénujú náš mozog na neustálu zmenu pozornosti a na impulzívne reagovanie na podnety z vonkajšieho prostredia.
To je v online svete nevyčerpateľným zdrojom nových a nových impulzov.

A na to, aby sme vedeli regulovať tak časté, tak pestré a tak príťažlivé lákadlá pozornosti, na to treba byť naozaj schopný ovládať seba a ovládať aj svoj smartfón.

Niektoré lákadlá smartfónu a internetu sú:

1. Vizuálne notifikácie

Zmena svetla, červený krúžok aj zmena čísla nepozretých správ – vidíme, že sa niečo deje a máme nutkanie zistiť, čo to je. Pred pár dňami som počul zaujímavú vec, a fakt neviem, či je to pravda alebo konšpirácia, ale má to biznis logiku. Počul som, že notifikácie sú softvérom dávkované postupne, preto aby sme na sociálne siete boli priťahovaní opakovane. Takže, aj keby v priebehu 2 sekúnd na váš príspevok zareagovalo naraz 20 ľudí, tak sa vám najprv ukážu traja, po chvíli ďalší a ďalší, aby ste sa do mobilu pozreli viackrát po nejakých intervaloch.

2. Akustické notifikácie

Cinkanie, milé tóny, mini-zvučky a aj samotné zvonenia, nám dávajú signál, aby sme skontrolovali, čo sa deje. A aj keď sme uprostred rozhovoru, či dokonca porady, mnohí nevedia odolať a telefón zdvihnú. Lebo, veď ma niekto súri!

3. Sociálne ocenenie

Toto je vec, ktorú nemá ani rádio, ani televízor. Tieto „old-school“ technológie na nás obsah iba vysielajú. Ale obojsmerne komunikujúce technológie zmenili naozaj veľa. A nielen to. Zrazu s nami môžu komunikovať naraz všetci, ozajstní živí ľudia, hromady botov a reklám, non-stop a nástojčivo.

Páčiky, srdiečka, emotikony, a aj zdieľanie nášho príspevku, sú formy akou nás môžu naši priatelia a sledovatelia oceniť. Na takéto ocenenie reagujeme veľmi citlivo.

ako heroín

Na hormonálnej úrovni sa nám spustí dopamín. Tento prirodzený opiát sa spúšťa, keď zažijeme úspech alebo nás niečo príjemne prekvapí. Evolučne sa tento mechanizmus vyvinul na to, aby nás motivoval k opakovaniu činnosti, ktorá viedla k uspokojeniu nejakej potreby, či zabezpečila prežitie organizmu (dávno-pradávno bolo uspokojenie potreby a prežitie jedna udalosť dokopy). Spustenie dopamínu urýchľuje učiaci sa proces, čo je evolučne skvelá vec, pokiaľ sa neučíme na návykové správanie. A vidieť, že nám niekto dal Like, alebo že sme ich dostali niekoľko desiatok, výrazne podporuje chuť opakovať tento zážitok znova a znova.

Niet divu, že nám tak záleží na sledovaní toho, ako na naše príspevky reagujú ostatní. Spúšťa sa v nás hormonálna a potom celo-telová reakcia podobná reakcii na dávku heroínu. (Na heroín a iné opiáty sme citliví preto, lebo sú chemickou skladbou podobné našim prirodzeným opiátom, na ktoré sú v tele vybudované receptory.)

Justin Rosentein má dnes nastavený telefón tak, že mu nedovolí signalizovať žiadne notifikácie ani sťahovať žiadne aplikácie. Je jedným z ľudí, čo si dáva veľký pozor na to, aby ho telefón neovládol. Je jedným z heretikov v Sillicon Valley, ktorí sa snažia brániť tzv. “attention economy” čiže ekonómii pozornosti. Tento prístup nastavuje fungovanie internetu tak, aby čo najlepšie vyhovoval reklamnej ekonómii.

A kto je to vlastne Justin Rosentein? Nuž, je to bývalý zamestnanec Facebooku a autor slávneho LIKE gombíka, ktorý pôvodne pre seba nazýval „úžasný gombík“.

Čo hovorí o like gombíku jeho autor? Prečítajte si na ďalšej strane.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Návrat hore