fbpx

Doba návyková I. – Smartfóny časť 4

Detstvo je doba návyková. Čo sa v mladosti naučíš, toho sa potom v dospelosti nevieš zbaviť.

Spotvorený originál známeho porekadla má v kontexte online sveta niečo do seba. Mladosť je doba návyková – učíme sa ľahko a rýchlo. Deti sa učia väčšinu vecí automaticky. Ak sa v mladosti naučíme zlozvyky, závislosti a iné sebazničujúce správania, tak sa ich v dospelosti ťažko odúčame. Fajčiari vedia, o čom hovorím.

Znova na začiatok zopakujem. Nebojujem za to, aby sme zakázali úžasné technológie ako je vyhľadávanie informácií (napr. Google), inteligentné telefóny (superpočítač v dlani!), či dokonca, aby sa cenzuroval internetový obsah.

Ani náhodou, veď bez tohto by som takýto článok písal týždne.

Fungovanie smartfónov aj internetové služby, nastavenia aplikácií aj online obsahu sú ich tvorcami vymyslené tak, aby čo najviac získavali našu pozornosť a náš čas.
A preto sa v bezpečí pred internetovými lákadlami môžu cítiť iba tí, čo vedia ovládať svoju pozornosť.

Attention economy

Attention economy, čiže ekonómia pozornosti (či pozornostná ekonomika), sa vyvinula ako veľmi lukratívny biznis pre získavanie zákazníkov v online svete. Čím viac pozornosti niekam nasmerujeme, čím dlhšie a čím na viac rôzneho obsahu si prezrieme, tým sú spokojnejší tí, ktorí za upútanie našej pozornosti platia. Ten kto vie našu pripútanú (ale nepozornú) pozornosť rýchlo premeniť na kliky, emailovú adresu, platbu a iné ekonomické správanie, tak plní obchodnícke ciele. Väčšina internetu vás nechce poučiť, ani zabaviť, ale urobiť z vás zákazníkov.

Chcem vás upozorniť na tie zrejmé a aj menej okaté riziká, ktoré ohrozujú deti, mladých aj dospelých. Tie riziká sú také vážne, že ohrozujú psychické aj fyzické zdravie celých generácií.

Ak dnes idete na online prechádzku po internetových stránkach, tak vaša cesta bude výrazne odlišná od tej, akú by ste urobili v prvých desiatich rokoch internetu. Nejdete tam, kde vás to zaujíma, ale tam kam vás pritiahne lákavý nadpis alebo obrázok. Pohybovať sa po internete dnes nie je ako keď si ideme do knižnice vybrať knihu.

Dnes sa väčšina užívateľov online sveta nepohybuje po sieti so zámerom, s konkrétnym cieľom. Je jedna možnosť – idete do knižnice po nového Jo Nesba – a keď knihu na polici nájdete, vezmete ju a z knižnice odídete. Alebo idete do knižnice, prezeráte police náhodne, sem-tam vyberiete a znova zasuniete nejakú knihu a potom si niečo vyberiete. Isto budete týmito dvoma spôsobmi vyberania kníh čítať dosť odlišnú literatúru. To isté platí pre sociálne siete.

rollercasterBehemoth
Rollercoaster Behemoth (Kanada) – jedna z najvyšších a najrýchlejších horských dráh na svete.

Dnes už ani nesurfujeme – dnes je to horská dráha

Ste online? Tak to ste sa pustili po divokej horskej dráhe informácií. Jej rýchlosť a nečakané otočky vo veľkej miere určujú softvérom nastavené lákadlá pre našu psychiku. Dráha sa často mení, v každej ďalšej zákrute máme chuť na jej pokračovanie, a nevieme prestať. A keď naozaj skončíme, tak možno máme aj silné zážitky. Ale zároveň sa nám aj točí hlava a hovoríme si, tak toto už nikdy viacej. A potom opäť stojíme v rade na ďalšie kolo a nevieme sa dočkať, kým nasadneme do vozíka.

Ak chvíľu postávate pred bránami zábavného parku odhodlaní nevojsť dnu, tak už na nás pokrikujú prevádzkovatelia. Stále počujete hlásenia megafónu o tom ako a koľko ľudí sa tam zabáva, počujete návštevníkov ako v svištiacich kabínkach pištia, výskajú a smejú sa. A vy si hovoríte: Nemôžem tu ostať trčať mimo to všetko vzrušujúce, čo sa deje za bránami zábavného parku.

A beriete smartfón do ruky, nežne ho pohladkáte… a ste na horskej dráhe.

V tejto kapitole vám chcem vysvetliť dôvody, prečo sme všetci, ale najmä deti a teenageri takí zraniteľní. A chcem aj ukázať, prečo práve rodičia majú plnú zodpovednosť za to, že svoje deti vpustia nepripravené do sveta s adrenalínovými lákadlami podobnými horskej dráhe.

Doba návyková je detstvo a mladosť

Plasticita mozgu

Najdôležitejšou vecou, ktorú treba pri deťoch a teenageroch brať do úvahy, je neuveriteľná plasticita ich mozgu. Plasticita je prispôsobivosť. Plasticita slúži na to, aby veci, ktoré robíme najčastejšie sme sa aj naučili. Doba návyková sa týka všetkého, čo robíme.

Detský mozog je mimoriadne plastický, čo znamená, že je pripravený nasávať informácie z okolia ako špongia. A podľa typu vnemov a zážitkov, sa potom niektoré oblasti rozvíjajú viac a iné menej. Niektoré doslova rastú a rýchlo sa v nich vytvárajú cestičky nových návykov. Iné dokonca zakrpatievajú, lebo nie sú dostatočne stimulované. Takto sa to v mozgu mení práve vďaka plasticite mozgu.

Veku od narodenia po koniec adolescencie by sme mohli hovoriť aj DOBA NÁVYKOVÁ.
Počas nej sa totiž vytvárajú najsilnejšie, a chceli by sme, keby to boli aj najužitočnejšie návyky. Tie by naše deti sprevádzali po celý život a pomáhali im ho prežiť šťastne a spokojne. 

doba návyková kozičky

Ľudské mláďa sa narodí nedozreté, veľmi nedozreté. V porovnaní napríklad s mláďatami kopytníkov, ktoré sa pár minút po narodení postavia na nohy, začnú behať spolu s čriedou a voľne sa kŕmia dostupnou potravou, je novonarodené ľudské mláďa ešte embryo.

Ten podstatný rozdiel sa prejavuje aj v pred-pripravenosti mozgu. Mozog kopytníka má skoro všetko už naprogramované – aby sa po narodení spustili automatické mechanizmy. Aby kozľa, teliatko či žriebä hneď vedelo, čo ma robiť.

Ľudské mláďatá majú tiež mnoho vrodených mechanizmov, ale fungujú skôr ako nádoby, ktoré treba postupne naplniť novými zručnosťami učením sa cez skúsenosti a pod ochranným vedením rodičov.

Sme tak oveľa viac ako žriebätá kopytníkov pripravení prispôsobiť sa okoliu podľa toho, čomu sme najviac vystavovaní. A preto máme nielen tak veľký, ale aj tak výrazne prispôsobivý mozog.

Pokračovanie na druhej strane – aj o zvedavých mačkách.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Scroll to Top