Digitálne médiá – smartfóny, tablety, smart televízory, internet, sociálne médiá, počítačové a online hry – strhli na seba pozornosť miliónov ľudí. V podstate všetci ich máme, v podstate všetci na nich trávime veľa času.
Čo to robí s nami, s našimi deťmi, s dospelými, s rodinami, s pracovnými vzťahmi, s našou inteligenciou a s našou duševnou pohodou?
Stávajú sa z nás DIGItaliani?
Pamätáte si ešte, keď ste niečo úplne zrejmé nevedeli, jednoduché poplietli, významné zabudli, a neprehliadnuteľné prehliadli – tak vás pokárali:
TY SI ALE TALIAN!
Chudáci Taliani asi za nič nemôžu. Neschopnosť alebo natvrdlosť nie je ich typická črta. Tak, či onak, takto sa zvykne niekedy vyčítať, kárať, či frflať na niekoho, kto očividne nebol schopný niečo zvládnuť – skrátka Talian.
V súvislosti s digitálnymi médiami sa často natíska otázka – v čom nám prospievajú a v čom nás menia k horšiemu?
Nespôsobuje náhodou každodenné, dlhodobé užívanie smartfónu, televízie, videohier zhoršené sústredenie, roztržitosť, emocionálnu nestálosť, nechuť komunikovať osobne a ďalšie veci, za ktoré by sme mali chuť si o niekom myslieť, že sa správa ako DIGItalián?
Dospelí aj deti celkom bežne trávia denne viac ako 5 hodín za obrazovkami rôzneho druhu. Niekedy aj za viacerými naraz, keď pri pozeraní seriálu sledujú ešte aj Instagram.
Robíme zbytočný poplach? Nie sme naopak príliš pokojní? Vzdávame sa zodpovednosti, lebo aj tak už má smartfóny a internet každý?
Rozumný dospelý a rozumný rodič sa však nerozhoduje podľa toho, čo robia všetci, ale podľa toho ako to, čo robíme nám pomáha, prospieva a rozvíja nás alebo nám naopak ubližuje, zhoršuje náš život a cítime sa kvôli tomu zle.
To prospešné vyhľadávame a tomu ubližujúcemu sa vyhýbame alebo sa s ním učíme žiť, tak aby sme si ubližovali, čo najmenej.
Internet, počítače a obrazovky všetkého druhu sú neuveriteľným pomocníkom pri tvorivej sebarealizácii, komunikácii s ľuďmi aj pri poznávaní sveta.
Zároveň, kvôli tomu ako fungujú (napríklad interaktívne) a aký obsah dokážu sprostredkovať (napríklad je to stále 2D schované za sklom) nám neposkytujú to, čo reálny svet.
Zmeny k horšiemu môžu byť dvojakého druhu:
- Menia spôsob nášho života na menej prirodzený a dôsledky sú určite na diskusiu
- Priamo nám ubližujú a o viacerých nepríjemných dôsledkoch už vieme
Zmeny v spôsobe života kvôli digitálnym médiám
- Menej spíme – stihneme teda urobiť počas dňa viac?
- Komunikujeme častejšie a s viac ľuďmi – máme tak lepšie vzťahy?
- Trávime veľa času na médiách – dozvedáme sa viac o svete, o sebe a o druhých?
- Robíme viac vecí naraz – urobíme tak viac a lepšie?
- Digitálne médiá umožňujú tvorivosť a sebaprezentáciu – sme tvorivejší a tvoríme viac?
Utrpenie DIGItaliánov
- Menej sa hýbeme – zabúdame na svoje telo.
- Depresie – silnie náš pocit prázdnoty a nezmyselnosti v živote.
- Úzkosť – rastú naše obavy či uspejeme, budeme milovaní a prijatí okolím.
- Sociálne porovnávanie – vnímame intenzívne ako sú ostatní krajší, bohatší a šťastnejší.
- Zhoršovanie medziľudských vzťahov – osamelosť rastie, osobný kontakt sa vytráca.
- Zhoršovanie emocionálnej inteligencie – stále menej času sa učíme ako komunikovať s reálnymi ľuďmi v osobnom kontakte.
- Myseľ nemá chvíľu oddychu – v každej voľnej chvíli myseľ zamestnáme obsahom zo smartfónu.
- Strata schopnosti sústrediť sa – skracuje sa schopnosť udržiavať pozornosť, čo znižuje schopnosť učiť sa a viesť zmysluplné rozhovory.
- Závislosť na digitálnych médiách je podobná závislostiam na alkohole, fajčení aj drogách.
Deti, mladí, dospelí a digitálne médiá
Už predškoláci majú svoje smartfóny, tablety či televízory v detskej izbe. Teenageri vo svojom sociálnom a sexuálne dozrievajúcom období sú priťahovaní sociálnymi sieťami ako osy na sirup. Dospelí aj vďaka digitálnym médiám sú pracovne vyťažení non-stop pokiaľ si svoj mobil nevypnú.
Tieto tri odlišné vekové skupiny majú svoje vlastné rizikové správanie a majú svoje odlišné potreby a motívy, ktoré spôsobujú, že si vytvárajú k virtuálnemu svetu a jeho možnostiam nezdravý až ubližujúci vzťah.
- Ako si vytvoriť zdravý a nepoškodzujúci vzťah k smartfónu, videohrám, sociálnym sieťam?
- Ako sa zdravo odpojiť?
- Ako ostať užívateľom a nebyť zneužívaný?
- Od koľkých rokov nechať dieťa so smartfónom, tabletom, či hracou konzolou?
- Ako viesť rozhovor s dieťaťom, ktoré chce smartfón a my mu ho ešte nechceme kúpiť?
- Ako viesť rozhovor s dieťaťom, ktoré príliš veľa času trávi na sociálnych sieťach, či s videohrami, aby si začalo viac regulovať svoj čas?
Odpovede na oveľa viac otázok sa dozviete na prednáške v Dome kultúry Ružinov v Malej sále 17.1.2019 vo štvrtok od 18:00-20:00.
Prednášku vedie psychológ Aleš Bednařík, rodič dvoch teenagerov. Aleš sa roky venuje komunikačným zručnostiam, riešeniu konfliktov, psychológii šťastia a tomu, ako digitálne médiá menia životy dospelých, teenagerov aj detí.
Počas prípravy na prednášku som išiel s manželkou vybavovať veci na úrad. A tam som videl ako milý mladý rodičovský párik prišiel vybavovať tiež. Manžel vybral dieťa z kočíka a manželka si s ním sadla na sedačku. Manžel vošiel k úradníčke a manželka vytiahla mobil a dala ho dieťaťu pred nos a pustila niečo na pozeranie. Automaticky ako sa usadili.
Čo sa za mladi naučíš, to sa budeš ťažko v dospelosti odúčať.