Zhrnutie pre netrpezlivých
Podľa Carol Dweck existujú dva typy ľudí, ktorí sa životnými skúsenosťami naučili vnímať sami seba dvoma základnými a výrazne odlišnými pohľadmi. Jedna z vecí, čo formuje seba-obraz je aj spôsob, akým dostávame od druhých pochvaly za naše výkony. Dva odlišné seba-obrazy, rastové a pevné nastavenie mysle (Mindsety) výrazne ovplyvňujú motiváciu.
Pevné nastavenie mysle (Fixed Mindset)
Pevné nastavenie mysle majú ľudia, ktorí veria tomu, že každý sa narodil s nejakými predpokladmi a talentami a tie určujú na čo má a na čo nemá. Schopnosti ľudí sú podľa nich dopredu dané a iba treba nájsť oblasti, kde ich uplatnia. Môže to byť umenie, šport, alebo iba istý druh športu, výrečnosť, matematika… v podstate čokoľvek, v čom môžete vynikať alebo byť nemehlo.
Pevné nastavenie mysle spôsobuje ľuďom s týmto seba-obrazom, že pri strete s náročnými úlohami prežívajú viac stresu, majú obavy zo zlyhania a neúspechu a tak trpia častejšie úzkosťami alebo depresiami. Títo ľudia majú oveľa častejšie pocit, že sú vystavovaní nebezpečenstvu a riziku a že ich hodnota je určená úspechom alebo zlyhaním. A napriek tomu, že môžu byť inteligentní a mať predpoklady v niečom vynikať, týmto fixným nastavením mysle, častejšie strácajú schopnosť dobre zvládať životné aj pracovné situácie.
Rastové nastavenie mysle (Growth Mindset)
Rastové nastavenie mysle na druhej strane pomáha vytvárať a udržiavať seba-obraz, že každý sa síce narodil s nejakými predpokladmi a talentami, ale tie sa rozvíjajú iba učením, praxou, prácou a úsilím. Je to presvedčenie, že každý sa dokáže rozvíjať v akejkoľvek oblasti. Niekedy to chce viac úsilia, inokedy menej, niekedy viac času a inokedy menej. V niečom sa budete rozvíjať až do majstrovskej úrovne a v niečom inom dosiahnete rýchlejšie svoj strop, ktorý sa dá aj tak vždy posúvať. Rozvíjať sa dá neustále, keď na sebe a na svojich kompetenciách budete pracovať. Rastové nastavenie mysle je presvedčenie, že náš potenciál je neobmedzený a dá sa rozvíjať po celý život.
Rastové nastavenie mysle vedie k spokojnosti so sebou a túžbe na sebe pracovať. Zlyhanie a neúspech bolí aj týchto ľudí. Ale nezastaví ich to. Sú schopní sa pozviechať a k tomu im práve pomáha presvedčenie, že veci sa dajú zvládnuť, keď sa naučíme ako na to. Poučia sa a idú ďalej. Nikto však nie je superman a aj ľudia s rastovým nastavením sa vzdávajú alebo ostávajú v mnohých oblastiach priemerní. Ale po oveľa dlhšom boji a snahe.
A nielen to – na rozdiel od ľudí s fixným nastavením mysle, pre ktorých je neúspech porážka ich samých, tak ľudia s rastovým nastavením mysle aj neúspech vnímajú ako poučenie a príležitosť k zlepšovaniu sa.
Ako pochvala podporuje rast?
Nevhodná pochvala vytvárajúca pevné nastavenie mysle je zameraná na pevné štruktúry osobnosti, talenty a existujúce schopnosti. Chválime človeka za to aký je, ale nie za to, čo pre úspech a výkon urobil. Ty si taký šikovný, talentovaný, nadaný… Ty si úžasný v matematike, basketbale, kreslení, účtovníctve…
Pochvala vytvárajúca rastové nastavenie mysle je zameraná na to, čo človek pre výkon urobil. Chváliť môžeme rôzne aspekty činnosti, ktoré zvyšujú šancu na dobrý výkon:
- Pochvala za snahu, za vynaložené úsilie, námahu, energiu. „Cením si, koľko si tomu venoval času. Vidím, že si sa na tom nadrel.„
- Pochvala za pokrok. „Chválim ťa za to, ako si trpezlivo skúšal tento nový tanečný krok. Nenechal si sa odradiť a teraz ti už ide.„
- Pochvala za stratégie a taktiky spojené s výsledkom. „Oceňujem, ako si si to po sebe skontrolovala a našla ešte niekoľko chýb.„
Rastové a pevné nastavenie mysle (tabuľka)
PEVNÉ NASTAVENIE MYSLE (Fixed mindset) | RASTOVÉ NASTAVENIE MYSLE (Growth mindset) | |
Základné presvedčenie | Presvedčenie, že inteligencia a schopnosti sú pevne dané, vedie k túžbe vyzerať múdro a úspešne. To vedie k tomu, že… | Presvedčenie, že inteligencia a schopnosti sa rozvíjajú vedie k túžbe sa učiť a zlepšovať sa. To vedie k tomu, že… |
Ako reagujú na výzvy | Vyhýbajú sa výzvam. | Prijímajú výzvy a tešia sa na ne. |
Ako reagujú na prekážky | Keď narazia na prekážku, ľahko sa vzdávajú. | Aj voči prekážkam sú vytrvalí a ťažšie sa nechajú odradiť. |
Úsilie | Úsilie vnímajú ako zbytočné alebo ako dôkaz neschopnosti. | Úsilie vnímajú ako cestu k zlepšovaniu a majstrovstvu. |
Kritika | Neprijímajú negatívnu spätnú väzbu. | Kritiku berú tak, že ich posúva a učí. |
Úspech druhých | Cítia sa zle, keď vidia úspech druhých. | Úspech druhých ich inšpiruje. |
Dôsledok 1 | Takíto ľudia rýchlo dosiahnu svoje maximum. To však býva oveľa nižšie ako ich ozajstný potenciál. Aj preto sú rýchlejšie nespokojní so sebou a so svojou prácou. | Takíto ľudia dosahujú vysoké výkony. Rýchlejšie a radšej sa učia. Sú častejšie spokojní sami so sebou aj s tým, čo robia. |
Dôsledok 2 | Všetko predchádzajúce potvrdzuje ich deterministický pohľad na svet. Potvrdzuje sa im, že karty (talenty) sú vopred rozdané. | Toto všetko im dáva silnejší pocit slobodnej vôle a toho, že majú svoj život vo svojich rukách. |
Pochvala a jej vplyv na motiváciu – Infografika v angličtine
Zaujímavé video z jedného z experimentov.
Graficky zrozumiteľné vysvetlenie výskumov Carol Dweck o pochvale a nastavení mysle.