Sila zvykov prispieva ku šťastiu

(13 minút čítania, 1714 slov)

Autor knihy Sila zvyku Charles Duhigg je vyštudovaný historik z Yalskej univerzity, ktorý si urobil ešte jednu školu navyše – Business school v Harvarde. Pracuje roky pre New York Times a za sériu reportáží dostal aj Pulitzerovu cenu.

Píše mu to dobre a v podstate psychologická kniha je preto aj plná pútavých príbehov.

Hneď príbeh prvý ilustruje o čom chce hovoriť kniha.

Americký dôstojník v Kúfe, meste neďaleko Bagdadu, chcel zabránil opakujúcim sa násilným demonštráciám na námestiach. Podarilo sa mu to celkom nečakane a nevojensky – po dohode so starostom zakázali predaj jedla v pouličných stánkoch.

Vyzerá to ako nezmysel, ale po opakovaných pozorovaniach demonštrácií, ktoré končili často násilím a demolíciou, to za pokus stálo. A tak sa demonštranti opäť ako vždy predtým zhromažďovali na námestí, vykrikovali heslá, skandovali. Protest začínal naberať na obrátkach. Chvíľu to však trvalo a demonštranti začali byť hladní. Nakoniec išli hľadať stánky s jedlom, ale keď v okolí nenašli nič na posilnenie, odišli sa najesť domov. A bolo po demonštrácii.

Boli zvyknutí po nejakom čase jesť a nie hladní demonštrovať. Zvyk prerušil demonštráciu.

V tomto článku vyberiem niekoľko zaujímavých vecí, ktoré pokladám za dôležité – zvyky vieme pestovať. Zlozvyky vieme meniť. Je to veda a nie je to žiadna veda. Ale aj tak to chce vedieť ako na to.

To čo bude nasledovať ďalej, platí aj pre učenie sa nových zvykov zvyšujúcich naše šťastie. Takže, čo o zvykoch zistil Charles Duhigg.

Podnet – správanie – odmena

Ľudské správanie závisí nielen od rozumu, emócií, rozhodovania a pamäti, ale aj od zvykov.  Zvyk vzniká tak, že podnet spúšťa nejaké správanie a to sa ukončí odmenou. Odmenou sa správanie posilní. Ak príde ten istý podnet znova a prebehne správanie aj odmena, tak sa z jednorazového správania vytvára zvyk.

Podnetom k spusteniu zvyku môže byť hocičo – zmyslový vnem ako cukráreň či televízna reklama. Môže to byť miesto, ktoré navštevujeme, konkrétny čas počas dňa, emócia alebo spoločenstvo ľudí. Odmenou môže byť jedlo, alebo emocionálne potešenie – v podstate všetko, čo spúšťa hormón šťastia dopamín.

Mnohé naše zvyky aj zlozvyky sú ovplyvnené marketingom a reklamou. Keď Clauda C. Hopkinsa oslovil známy, aby mu spropagoval zubnú pastu nebol moc nadšený. Začiatkom 20. storočia nemali ľudia zvyk umývať si zuby a mali ich často škaredé a pokazené. Prečo predávať zubnú pastu, keď nikto nemá zvyk umývať si zuby? Pepsodent sa však preslávil tak, že Hopkins spojil čistenie zubov s odstránením zubného povlaku. Zubný povlak, je prirodzený, avšak dotykom jazyka ho vieme na zuboch cítiť. Ale po umytí nie. Odmena!

Nielen to, ľudia mali radi štipľavú príchuť peny (mäta, pepermint), a to prinášalo pocit čistoty (odmena!). Aj keď tie dve arómy nemajú s čistením zubov nič spoločné.

Nudge (Šťouch) - Cass R. Sunstein, Richard ThalerTakýto typ reklamy je pekným príkladom toho, ako môže reklama  pošťuchnúť ľudí k zdravému a rozumnému správaniu. Koho zaujíma z tejto oblasti viacej, existuje skvelá kniha, ktorá sa volá Nudge (šťouch) a je práve o takýchto pošťuchnutiach k pozitívnej zmene. Richard Thaler je nositeľom Nobelovej ceny za ekonómiu práve za podobné výskumy v behaviorálnej ekonómii.

Nuž, ale vráťme sa späť k tomu ako postupujú kroky zmeny pri vytváraní návyku umývania zubov:

Podnet – cítim povlak, správanie – očistím zuby, odmena – vnímam čistotu.

 

Photo by Marvin Meyer on Unsplash

Očakávanie odmeny

Zaujímavý je aj iný objav v našej neurologickej schéme zvykov. Keď robíme niečo opakovane, tak sa spustí v mozgu hormón dopamín počas konzumovania odmeny. Vďaka tomu prežívame slasť z odmeny. Keď však činnosť, ktorá nám prináša slasť (dopamínový efekt), robíme opakovane, tak mozog si pamätá, že odmena príde. Začne budúcu odmenu a slasť z nej predvídať, začne sa tešiť a spustí dopamín skôr ako príde odmena. Sme odmenení dvakrát!

Ak je opakovanou činnosťou zlo-zvyk, tak práve craving (žiadostivé očakávanie) nám bráni v zlozvyku prestať a podporuje vznik a udržiavanie závislosti.

Našťastie to isté platí aj pre dobré zvyky – ak si vždy po rannom pohári vody, a kuse ovocia začnete obliekať tričko a obúvať tenisky, budete sa pravdepodobne tešiť na to, ako vám bude dobre, keď si pôjdete zabehať alebo sa prejsť.

Ako na zmenu?

Keď chceme urobiť zmenu v návykoch – dá sa postupovať nasledovne.

  1. Zistite si, čo sú impulzy, motívy, potreby, pnutia – ktoré vás vedú k neželanému správaniu.
  2. Potom si uvedomte, aké uspokojenie vám zlozvyk prináša – fyzické uvoľnenie, pocit relaxu, sociálny kontakt?
  3. Nájdite si, čo môžete robiť, aby ste získali odmenu a uspokojili potrebu. To nové správanie začnite robiť miesto pôvodného zlozvyku.

Pri zmene zlozvyku, netreba meniť ani počiatočné potreby ani cieľovú odmenu.
Stačí nahradiť nevhodné správanie za iné, ktoré je vhodné – a napĺňa rovnakú potrebu a prináša odmenu.

Kľúčové zvyky

Sú zvyky, ktoré ovplyvnia aj mnohé iné oblasti a vytvoria v nich nové ďalšie užitočné zvyky. Keď vo firme chcete zaviesť nulovú úrazovosť a v podstate to chcú všetci zúčastnení, tak sú ochotní zmeniť pracovné postupy, nosiť ochranné prostriedky, zastavovať linku, či upozorňovať kolegov porušujúcich bezpečnosť.

Výsledkom je, že sa viac ľudí stará o to ako veci fungujú, vznikajú nové komunikačné kanály, ľudia preberajú viac zodpovednosti, dávajú viac podnetov na zlepšovanie výrobkov či procesov, zvyšuje sa kvalita a ďalšie veci, ktoré už vôbec nemusia súvisieť s bezpečnosťou.

Podobne je to aj v osobnom živote – ľudia, ktorí pravidelne športujú, obvykle aj zmenia stravovanie, sú viac spoločenskí, menej fajčia a pijú alkohol, sú trpezlivejší v komunikácii, a podávajú lepšie intelektuálne výkony.

Zaujímavé čítanie  FLOW - šťastie bez emócií?

Deti v rodinách, ktoré spoločne jedávajú, majú vďaka tomu lepšie školské výsledky, sú emocionálne vyrovnanejšie a sebavedomejšie. To sú reálne zistené dôsledky rodinného stolovania.

Ak si nájdete jednu oblasť, v ktorej prevezmete kontrolu, a vytvoríte z nej zvyk, tak to ovplyvní aj iné oblasti života.

Konkrétne zmeny nie všeobecné odporúčania

Keď lekári odporúčajú pacientom s nadváhou, cukrovkou, fajčiarom a alkoholikom, aby zásadne zmenili svoju životosprávu a životný štýl – tak im povedia: „Mali by ste zmeniť životosprávu. Začnite jesť viac zeleniny a ovocia, viac sa hýbte.“ To by však znamenalo urobiť naozaj komplexnú zmenu. Nie iba prestať jesť sladké, či nefajčiť a nepiť. Skoro žiadni pacienti, ani tí v priamom ohrození života, s takouto inštrukciou k zmene často ani nezačnú. Pretože je to taká veľká zmena, že nevedia čo skôr. Alebo aj keď začnú, tak robiť toľko nových vecí a prestať robiť toľko starých vecí je tak namáhavé, že po čase to už nevydržia a vrátia sa k pôvodným zlozvykom.

Starý zvyk je silnejší ako nový pokus.

Jednou z vyskúšaných efektívnych a konkrétnych techník zmeny životosprávy je viesť si denník. Napríklad, čo počas dňa zjem. Zaznamenávať si zjedenú stravu je jedna jednoduchá, konkrétna zmena. Ovplyvňuje však to, že tí, čo si denník viedli, začali sami meniť svoje zvyky tak, ako im to prišlo vhodné. Výsledkom je, že do polroka ľudia, čo si viedli denníky schudli dvakrát toľko ako tí, čo ich nemali.

Malé výhry

Potrebujeme aj náznak, že naše správanie okamžite zaberá. Uspokojenie prichádza aj vtedy, keď vnímame okamžitú zmenu. Napríklad zapisovanie jedla prináša uspokojenie, lebo začíname mať prehľad, čo všetko konzumujeme. Začíname mať nad tým kontrolu. Jasné, prináša to aj zhrozenie z toho, čo sme zistili. Druhá zmena je, ak zistíme, čo vieme bez problémov v našom stravovacom návyku zmeniť.

Malé výhry sú niečo iné ako odmena. Odmena je uspokojenie. Malá výhra je dôsledok v realite. Niečo, čo zmeníte, vidíte to a prináša to prospech.

Malé výhry súvisia so zvykmi. Ak si zavediete niekoľko zvykov počas dňa, tak iba ich splnenie bude prinášať pocit malých výhier. Napríklad pre mňa je vstávať o šiestej ráno malá výhra. Nie pre to, že by som vôbec vstal. Ale preto, že mám dlhšie ráno a to bolo pre mňa vždy cenné (odmena). Môj pracovný deň začína o deviatej a končí medzi 18-19. Mať teda ráno tri hodiny na prípravu raňajok, uvarenie kávy, rozcvičku, vyjsť von skontrolovať hríby (dnes dokonca za dažďa), popíjať kávu, čítať si, zjesť raňajky, ísť na záchod, čítať si, umyť si zuby… a ešte stále nie je 9 hodín! To je niekoľko malých výhier ešte pred tým ako sa pustím do práce – a tak to je skoro každý deň. Už večer sa teším na ráno!

Malé výhry sú ďalším dôvodom, prečo malé zmeny ovplyvnia tie ďalšie.

Slobodná vôľa

Zvyky a zlozvyky nás oberajú o slobodnú vôľu a preto je dobré vedieť aké zvyky a zlozvyky máme. Pri zlozvykoch si bezmyšlienkovite ubližujeme. Nie sme schopní vlastnou vôľou sile zlozvyku odolať. Zlozvyk nás o našu slobodnú vôľu obral – či už je to závislosť na návykových látkach, alebo závislosť na hazardných hrách či siahanie po mobile.

Na druhej strane, zvyky sú automatické správania, ktoré nám aj pomáhajú dobre fungovať – či už sa obzrieme pri prechádzaní cez cestu, každé ráno pobozkáme manželku alebo si umyjeme pred spaním zuby.

Je dobré uvedomovať si, čo robíme (všímavosť), a je dobré sa tešiť, že sme si vypestovali zvyky, ktoré sú nám užitočné (vďačnosť), lebo nás potom naše správanie a každodenný život nestojí veľa rozmýšľania, rozhodovania a namáhania. Lebo vo zvykoch vykonávame veci, v ktorých sme majstri.

Najťažšie je zlozvyky prestrihnúť a urobiť z nich dobro-zvyky.

Zlozvyk sa dá zmeniť len vtedy, keď si uvedomíme,
že ho máme a rozhodneme sa ho zmeniť.

Je to ako v záverečnom vtipe knihy Sila zvyku:
Plávajú dve rybky v mori a oproti nim sa veselo vlní jedna veľká a zdraví ich:
Tak čo baby, aká je dnes voda?
Rybky ešte chvíľu prekvapene plávajú ďalej a nakoniec sa jedna pýta druhej:
Čo, dokelu, je tá voda?

Voda sú tie naše nepremyslené rozhodnutia, automatické reakcie a teda naše zvyky, ktoré si ani neuvedomujeme, že ich máme.

Ešte pár zaujímavostí

V tejto knihe sa dozviete aj o tom prečo predajná sieť Target a dnes skoro všetci predajcovia služieb a produktov vedia predvídať, čo vám ponúknuť. A to ešte skôr ako sami viete, že to chcete.

Zistíte, ako je možné, že pieseň, ktorú opakovane hrajú v rádiu a lezie vám na nervy, vlastne aj tak máte radi.  Prečo sa Hey Ya od Outcast stala medzinárodným hitom aj keď sa nikomu nepáčila?

V tejto knihe sa dozviete ako vedci naučili jesť počas druhej svetovej vojny americké rodiny držky, pečienku, či iné vnútornosti alebo prečo v telocvičniach YMCA oslovujú zákazníkov krstným menom?

A mnohé iné príklady, ktoré súvisia so zvykmi, ich vytváraním a menením.

l264647Charles Duhigg má aj ďalšiu výbornú knihu na našom trhu Rozumnejšie, rýchlejšie, lepšie – Transformačná sila skutočnej produktivity.

V nej tiež spája vedecké výskumy a podrobné až napínavé príbehy z vnútra organizácií, či z rozhovorov s konkrétnymi ľuďmi o ich osobných príbehoch transformácie.

Kniha hovorí o tom ako rôzne rozhodnutia, rôzne ciele a preferencie vedú k vyššej produktivite a úspechu.

 

 



 

855total visits,15visits today

You may also like...

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.