Hovorí sa: Čo na srdci, to na jazyku. V tomto článku budem argumentovať, že to funguje aj obrátene. Čo na tvári, to na duši. O tom, ako mimika ovplyvňuje ako sa cítime.Paul Ekman a jeho výskumy mimiky a emócií.
(12 minút zaujímavého čítania, 1570 slov)
Úsmevov je veľa druhov
Úsmevy sú oveľa komplikovanejšie ako si väčšina ľudí uvedomuje. Sú tucty rôznych úsmevov, každý vyzerá trochu inak a vysiela inú správu. Mimika úsmevu vysiela veľa pozitívnych emócií – fyzické alebo zmyslové potešenie, uspokojenie, radosť či pobavenie.
„Ľudia sa usmievajú aj keď sa cítia mizerne“, – hovorí v knihe Odhalené emócie psychológ Paul Ekman, ktorý celý svoj život skúma emócie a ich prejavy na tvári človeka.
Nielen to, ľudia úsmevom všeličo zakrývajú. Aj napriek tomu, že sa necítia na usmievanie, tak úsmev používajú podobne ako gauner používa vyžehlenú košeľu. Vďaka úsmevu chcú pôsobiť lepšie ako sa naozaj cítia. Preto existujú ospravedlňujúce úsmevy, úsmevy zo slušnosti, servilné úsmevy, ale aj povýšenecké úsmevy, úsmevy, ktoré sa vysmievajú, atď.
Dôležité je si uvedomiť, že veľká časť úsmevov, ktoré prekrývajú to, ako sa naozaj zle cítime, pomáhajú tomu, že chceme prekonať nepríjemnú situáciu s dobrým úmyslom, aby rozhovor, porada, či obchodné stretnutie prebehli konštruktívne a bez konfliktov.
Mimika pomáha pri konfliktoch
Paul Ekman zistil aj to, že sa falošnými úsmevmi necháme ľahko zmiasť. Čiže aj o tých hraných úsmevoch si často myslíme, že sú úprimné. Nuž, niet divu, nie je ľahké sa zorientovať vo všetkých úsmevoch – tých úprimných je 18 a tých hraných niekoľko desiatok. Ale to nevadí – ak to pomáha tomu, že aj napäté a nepríjemné chvíle sa zvládnu za pomoci premáhania, sebaovládania, trochy hereckého umenia a dobrého úmyslu, tak je to skôr dôkaz sociálnej a emocionálnej inteligencie.
A sú aj ľudia, ktorí sa k „pretvárke“ normálne priznajú – po ťažkom jednaní, po zvládnutí napätého rozhovoru povedia: Fuj, ale som sa namakal, vieš koľko som sa musel ovládať, aby som ti nevynadal alebo ti jednu nestrelil? Tak si ma vytáčal!
Toto bol odsek o tom ako je často dobré vedieť sa ovládať a dokonca aj hrať úsmevy a ďalšie pozitívne a kooperatívne prejavy. Ďalší odsek bude o tom ako pozitívna mimika dokonca prospieva hercovi samotnému.
Čo na tvári, to na duši a naopak – psycho-mimika v praxi
Väzby medzi mimickými výrazmi a telesnými zmenami sú silné. Keď urobíte správny výraz tváre, tak spustíte fyziologické zmeny, ktoré sprevádzajú danú emóciu. Takže, keď sa usmievate, tak spustíte telesné zmeny spojené s úsmevom a budete sa cítiť tak, ako keď sa usmievate. Čiže príjemne. Tvár nie je iba obrazovka, na ktorej sa zobrazujú naše emócie, ale je aj spúšťač, ktorým emócie v mozgu a v tele aktivujete, – hovorí vo svojej knihe Emotional life of your Brain Richard Davidson.
Daniel Goleman, ktorý spopularizoval koncept emocionálnej inteligencie, v knihe rozhovorov s Dalajlámom Destruktivní emoce zase dodáva: „stačí nastaviť na vašej tvári úsmev a to vo vašom mozgu spustí aktivitu typickú pre šťastie.“ Toto Golemanove tvrdenie dnes potvrdzujú aj pozorovania mozgu na funkčnej magnetickej rezonanci, kde je vidieť v priamom prenose, ktoré časti mozgu sú aktívne.
Vrátim sa k Paulovi Ekmanovi. Ekman na začiatku svojej kariéry skúmal, či sú emočné prejavy na tvári univerzálne. Cestoval do Novej Papue, aby zbieral fotografie mimických prejavov emócií z pôvodnej kultúry, neovplyvnenej civilizáciou. Porovnával ich potom s fotografiami mimických výrazov z rôznych kultúr, aby zisťoval, či ich prejavujeme rovnako a či ich rovnako aj dešifrujeme. A potvrdilo sa to. Mimika základných emócií je ľudsky univerzálna. Dokonca na obrázku na ďalšej strane môžete vidieť, že so šimpanzmi, s ktorými sme najbližší evoluční príbuzní, máme základné prejavy emócií rovnaké.
Pre zlepšenie kvality našich stránok používame cookies. Tým, že pokračujete v prehliadaní stránok bez zmeny nastavenia vášho prehliadača súhlasíte s ich používaním. Rozumiem
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.