Projekt šťastia

Kniha od Gretchen Rubin – Projekt šťastia je milá beletristicky písaná kniha o šťastí. Rubinová kombinuje ochutnávky výskumov o šťastí s jej reálnych skúsenosťami.

A nie hocijakými skúsenosťami – autorka si predsavzala, že sa rok bude správať podľa výskumov – aby bola šťastnejšia. Rozvrhla si rok po mesiacoch a na každý mesiac mala niekoľko predsavzatí. Písala o tom blok a ten sa stal podkladom ku knižke.

Je písaná ľahším štýlom a nie je to nijako na závadu. Je ľahká ako blog a dobre sa číta. Preto z nej bol hit. Tento rok vyšla v Amerike jej reedícia k desiatemu výročiu.

Predsavzatia, ktorými sa Gretchen riadila boli kombináciou jej individuálnych preferencií byť samou sebou (Buď Gretchen!) a vecí, ktoré výskumy potvrdzujú, že keď sa nimi človek riadi, tak „ošťastnie“.

Po prečítaní mi ostali v knihe poznámky – niečo v tomto blogu je z knihy Projekt šťastia a niečo sú moje asociácie pri jej čítaní. Už ani neviem, čo je je koho 🙂

Časť vecí sa týka života celkovo, časť práce a časť rodinného a partnerského života.

Napríklad:

  • Cítime sa podľa toho ako sa správame – cítime sa podľa toho ako sami ovplyvňujeme seba a okolie, a ako reagujeme na podnety zvonka. Môžeme na okolie reagovať tak, ako sa mi chceme, keď si to vopred predsavzáme (podivné slovo).
  • Fake it till you make it – správaj sa ako chceš, cíť ako sa chceš cítiť. Najprv zámerne a potom to príde samo.
  • Cíť sa v súlade so sebou – tak, ako by si chcel. Feel right.
  • Aby si bol šťastný rozoznávaj zlé, dobré a správne pocity. Správne sú tie, ktoré v danej situácii cítiť chceš, aby si bol so sebou spokojný.
  • Šťastní ľudia podávajú väčší výkon. Sami od seba.
  • Je dôležité v dobrých časoch porozumieť a pamätať si, čo človeku prináša potešenie, pokoj a šťastie. Aby sa v ťažkých časoch na to vedel zamerať.
  • Ak chceš dobrú náladu, rýmuj všetko odzadu. Rob si srandu, vtipkuj, pospevuj si, buď veselý. Bezdôvodne.
  • Môžeš si vybrať, čo budeš robiť. Môžeš si vybrať, čo budeš robiť rád.
  • Pomáhaj druhým myslieť veľkoryso, ambicióznejšie, optimistickejšie. Pomáhaj druhým cítiť sa dobre.
  • Buď zhovievavý a veľkorysý – máme tendenciu považovať správanie druhých za odraz ich povahy a zabúdame na okolnosti, v ktorých tak konajú. Opačne je to pri nás samých. Špeciálne, ak sa jedná o nevhodné, negatívne správanie.
  • Neklebeť – hovor o druhých v dobrom.
  • Predsavzatie a jeho dodržanie prináša pocity šťastia, lebo zvyšuje pocit kontroly nad vlastným životom.
  • Duchovne žijúci ľudia (znamená, čo?) sú šťastnejší, žijú dlhšie, sú zdravší, lepšie zvládajú stres.
  • Zapisuj si za každý deň niečo pozitívne a niečo, na čo si chceš spomínať.
  • Prejavuj vďaku za to, čo máš.
  • Medituj – vypĺňaj prázdne chvíle (napríklad čakanie) uvažovaním o danej chvíli, o užívaní danej chvíle. Aj vtedy žiješ a to je krása.
  • Cíť sa a správaj sa šťastne, nakazíš druhých. Buď šťastný tým, že robíš druhých šťastných a budeš šťastný.
  • Rob, čo máš rád.
  • Neponáhľaj sa. Rob jednu vec a sústreď sa na ňu.

Čo je to šťastie?

  • Šťastie = pocit, že teraz môžem zomrieť.
  • Šťastie = Som zahĺbený do niečoho, čo ma baví a nehľadím na čas. (flow)
  • Šťastie = Pracujem na niečom, kde môžem ukázať, čo už viem a ešte sa sám pri tom aj niečo nové naučím.
  • Šťastie = Cítim sa dobre a som spokojný.
  • Šťastie = Prežívam vášeň, skúsenosť a zdieľam ju s niekým.
  • 4 štádiá užívania šťastia – 1. Snívaj, plánuj, očakávaj. – 2. Vychutnávaj realizáciu. – 3. Vyslov, čo prežívaš – 4. Spomínaj, ako si si to užil.
Odporúčam na ďalšie čítanie  Aleš Bednařík: Šťastie je skôr hlboká, tichá spokojnosť
Gretchen Rubin

Konflikty a ich uspokojujúce riešenie

  • Prestaň frflať, prehliadaj drobnosti, čo ti vadia.
  • Jednu kritiku vyváž 5 oceneniami.
  • Hádaj sa férovo –uznaj aj pohľad druhej strany.
  • Nezaťažuj svojím rozčuľovaním iných – hnev si nechaj pre seba, upokoj sa a potom reaguj v pokoji.
  • Rob láskyplné prejavy.
  • Rešpektuj emócie druhých. S názormi polemizuj s rešpektom. Nesúhlas pokorne.
  • Deprimovaní ľudia majú rovnako ako iní aj pozitívne zážitky, len si na ne nevedia spomenúť.
  • Ocenenie vnútri a zvonka prinášajúce šťastie.
  • Nečakaj odmenu ani pochvalu – nehľaď na to, čo dostaneš späť.
  • Nečakaj pochvalu ani odmenu za to, čo si urobil, sám ju však dávaj ostatným.
  • Staraj sa o pozitívne zážitky pre seba aj rodinu.
  • Oceňuj aj drobnosti, samozrejmosti.
  • Je ťažšie niečo prijať, než tým pohrdnúť.
  • Kritickí ľudia sú vnímaní ako väčší odborníci. (ale menej ich majú radi)
  • Ciele a predsavzatia prinášajúce šťastie.
  • Udržuj si vo veciach poriadok – nielen, že sa v nich vyznáš, ale zosilňuje to pocit, že máš veci pod kontrolou. Poriadok vo vlastných veciach prináša uspokojenie. Minútové upratovanie – uprac si, čo stihneš za 10 minút.
  • Maj svoju cestu a vydaj sa po nej.
  • Venuj sa jednej veci a dotiahni ju do konca.
  • Miluj, čo robíš – nadchni sa, ponor sa, sústreď sa. Mysli len na to, čo robíš, ako to chceš vyriešiť, zvládnuť, zlepšiť, užiť si to.
  • Ak si stanovíš cieľ, užívaj si vzrušenie z jeho dosahovania, to ako sa k nemu blížiš. Lebo, keď cieľ dosiahneš, uspokojenie je krátke. Ale dosahovanie je dlhé a to si teda užiješ viac. Užívaj dosahovanie cieľov. Cieľom piesne nie je jej koniec, ale jej spievanie. Užívaj daný okamih.
  • Dokonalosť je často prekážkou k dobrému.
  • Optimalista chce zo všetkých možností tu najlepšiu. Pragmatikovi stačí tá dobrá a funkčná. Optimalisti bývajú nespokojnejší než Pragmatici, lebo trávia veľa času voľbami, výberom, hľadaním a rozhodovaním v množstve možností.
  • Cieľ sa dosahuje – predsavzatie sa dodržiava.

Oddych verzus práca

  • Viac sa hýb – venuj sa priebežne pohybu, fyzickej námahe. Rozcvičuj sa pre ohybnosť, pracuj a hýb sa, aby si sa namáhal, a cítil únavu z pohybu, ktorý je príjemnejší ako únava zo stresu, či divokého dňa plného rôznorodých úloh a konfliktov.
  • Choď včas spať – nenaťahuj večer. Odlož si veci na ráno.
  • Zdriemni si cez deň – pospi si aj cez deň, po obede alebo keď je pokoj a príde na teba chuť zdriemnuť si. Polež si.
  • Choď na prechádzky – len tak sa prejdi sám alebo s niekým.
  • Čo robíš každý deň je dôležitejšie než to, čo robíš občas.
  • Dosiahneš všetko, čo sa dá zmerať.
Photo by Rhone on Unsplash

Partnerský a rodinný život

  • Partneri preberajú svoje nálady – maj takú náladu akú chceš, aby mal tvoj partner.
  • Venuj druhému svoj čas.
  • Tráv nejaký čas aj osamote.
  • Choďte do postele naraz.
  • Užívaj si chvíle s deťmi, lebo sú to vždy tie posledné. Rastú rýchlo.
  • Netúž byť dospelý, a neboj sa detinskosti.
  • Maj priateľov a stretávaj sa s nimi. Viac priateľov prináša potešenie, rozprávaj sa s nimi, pracuj s nimi, tráv s nimi čas. Budeš žiť dlhšie a spokojnejšie.
  • Nemaj veľa vecí. Veľa vecí nevieme mať radi. Vyber si pár vecí a maj ich rád.
  • Maj to, čo potrebuješ – ostatné preč.
  • Dobročinnosť podmieňuje zvýšený príjem.

Jedna z najdôležitejších vecí, čo dávajú životu zmysel je poznávanie a budovanie seba samého – poznávanie a zlepšovanie svojej povahy.

Keď sa vám recenzia páčila, pozrite si, čo sa dá u nás od Rubin nakúpiť.


Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.