100% prírodná liečba – terapia lesom

Terapia lesom

Toto nie je najpresnejší nadpis. Terapia lesom obvykle neznamená liečbu, ale že nás príroda dostane do pôvodného nastavenia. Pre mnohých ľudí to znamená jednoduchú vec – dostať sa z horšieho stavu do lepšieho. Do toho prirodzeného. A to je liečenie 🙂

Do prírody sa môžete odviesť autom a tam si posedieť na lavičke. Ak si však chcete užiť prírodu naplno, určite je na mieste byť v pohybe – chodiť. Netreba
hneď nahodiť tempo nordic walking alebo bežať. Postačí aj obyčajná prechádzková chôdza.

Terapia lesom – pohyb

Výskumy ukazujú, že na zlepšenie viacerých zdravotných aj duševných parametrov postačuje iba pobyt v prírode, môžete dokonca ležať, sedieť a užívať si liečbu prírodou.

Ideálne je však chodiť aspoň 4 hodiny, aby ste prešli asi 5 kilometrov.

Iné výskumy ukazujú, že športovanie vonku má priaznivejšie účinky na upokojenie mysle ako keď cvičíte v miestnosti. Hýbať sa vonku má silnejšie účinky ako pohyb vo vnútri.

Keď vypustíte do prírody deti, nikdy sa vám nepodarí ich udržať, aby išli disciplinovane s vami. Pôjdu nezastaviteľne dopredu, zmenia nečakane smer z cestičky do lesa alebo sa zaseknú pri niečom fascinujúcom. Prechádzky v lese s našimi deťmi som mal rád, aj keď prechádzkou by som to nenazval. Detská taktika pohybu po lese je odvodená od čínskeho vojvodcu Qrok-sun-qroka. Základom je nepredvídateľné správanie, zmeny smeru aj nálad. Detskej radosti v prírode dominuje rozbeh do neznáma, mlátenie palicami do žihľavy, zastávka pri mlokovi, odbočka k bútľavému stromu, a návrat späť odkiaľ sme sa stratili.

deti v prírode terapia lesom 100% prírodná liečba
Photo by Robert Collins on Unsplash

Pri rozprávaní o účinkoch prírody som úmyselne začal pohybom. Pohyb totiž nie je priamy liečivý vplyv prírody. Je iba nepriamy – príroda v nás vyvoláva chuť rozbehnúť sa, hýbať sa. Kyslík nás energetizuje aj motivuje k pohybu. Máte chuť aspoň rozpažiť, ale oveľa častejšie zrýchliť krok a rozbehnúť sa.

Príroda pudí k pohybu. A samotný pohyb je prospešný. Zlepšuje náladu a zvyšuje sebavedomie aj spokojnosť. A po poriadnom pohybe prichádza fyzická únava s oddýchnutou mysľou – a dobrý spánok. Dobre vyspatí ľudia sú šťastnejší a spokojnejší ako tí nevyspatí. Pohyb aj dobrý spánok a ich vplyv na naše zdravie a šťastie sú samostatné témy na články.

Odporúčam na ďalšie čítanie  Hygge je šťastie na dánsky spôsob

Tri zmysly pohybu

Aby sme zvládali akýkoľvek telesný pohyb, je nevyhnutné využívať a rozvíjať až tri zmysly:

  • vnímanie rovnováhy – equilibriocepcia
  • vnímanie polôh tela a končatín – propriocepcia
  • vnímanie napätia a uvoľnenia v svaloch – kinestézia

Byť v pohybe a robiť automatické aj vedomé pohyby, ktoré vyžadujú koordináciu vyžaduje dlhodobý výcvik. Tanec, plávanie, spev, loptové hry aj prostá naháňačka sú dôležité pre zdravie, ale rovnako aj pre zdravý psychický a neurologický vývoj v každom veku.

Nerozvíjať tieto zmysly je ako keby ste vyrastali v tmavej miestnosti – nerozviniete zrak. Ako keby ste žili v úplnom tichu – nerozviniete sluch.

Epidémia nepohybu medzi deťmi, teenagermi aj dospelými nespôsobuje iba nadváhu, ale má aj dôsledky pri nerozvíjaní troch zmyslov potrebných k vnímaniu a ovládaniu vlastného tela.

Znova musím zdôrazniť, že telesné telo a duševné Ja sú navzájom tak úzko prepojené, že duša a telo nie sú dve entity, ale jedna. A navzájom sa tak výrazne ovplyvňujú, že dualizmus tela a duše je skrátka iba starý a nepravdivý koncept. (Ale to je na iný samostatný článok.)

Pohyb zvyšuje emocionálnu inteligenciu

Uvedomovanie si telesných signálov je nevyhnutné na lepšie vnímanie emócií – tie sa totiž prejavujú v telesných signáloch. Ľudia používajúci telo sú aj emocionálne inteligentnejší. Ľudia, čo sa hýbu, sa vedia aj lepšie ovládať, pretože pohyb a športovanie sú o sebakontrole. A pre deti je najprirodzenejšie učiť sa sebakontrole pri ovládaní zložitých pohybov.

Sebakontrola je základným znakom psychickej zrelosti.

Dnešná epidémia nehýbajúcich sa detí je výrazne posilňovaná digitálnymi médiami. S obrazovkou v ruke sa nedá behať za loptou ani po lesných cestičkách. Komunikáciou cez virtuálny priestor sa deti nestretávajú s často komplexnými verbálnymi aj neverbálnymi prejavmi v komunikácii. Komplexné emócie a ich premeny počas rozhovorov v krátkych textových výmenách neexistujú.

Nedostatok pohybu aj nedostatok osobných interakcií detí ochudobňuje o rozvoj sociálnych aj emocionálnych zručností aj o rozvinutú schopnosť sebakontroly.

Naopak – pobyty v lese, tábory, výlety v skupinách výrazne tieto mimoriadne dôležité kompetencie pre život rozvíjajú.

Aby som to uzavrel – príroda motivuje k pohybu. Pohyb rozvíja zdravie, telesnú zdatnosť, kognitívne aj emocionálne funkcie. Toto všetko prináša mnoho podnetov k šťastným chvíľam a tak prispieva k celkovej životnej spokojnosti.

O ďalších zmyslových pôžitkoch a liečebných účinkoch prírody si povieme v ďalšom článku o týždeň.

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.