Kvarteto šťastia – oxytocín

Naše telo je biochemické laboratórium. My sme jeho alchymisti. Ak zamiešame svoje ingrediencie správne, zažijeme vlny šťastia.

(12 minút hrejivého čítania, 1591 slov)

Sme sociálne živočíchy – možno najsociálnejšie zo sociálnych. No, možno len najkomplikovanejšie zo sociálnych.

Celú evolúciu hominidov sme strávili v rodinách, kmeňoch a v skupinách rôznej veľkosti. Dnes žijeme v najväčších spoločenstvách v histórii človeka, zároveň však paradoxne najviac trpíme samotou.

Dobré vzťahy sú naším najsilnejším zdrojom šťastia a ak ich máme nedostatok, tak trpíme. Osamelosť, teda nedobrovoľná samota, je preukázateľný zdravotný problém – zvyšuje chorobnosť a skracuje dobu dožitia.

Náš mozog má viacero centier aktívne naladených na sociálny život (rozpoznávanie mimických prejavov, emócií, reči, hlasu, zrkadlenie správania…). Hormonálny systém spája náš mozog s celým telom. Jeden z kvarteta hormónov šťastia je úzko spojený práve s naším vzťahovým spolužitím.

Photo by Duy Pham on Unsplash-small
Photo by Duy Pham on Unsplash

V minulom článku sme sa venovali prvému hráčovi z kvarteta – dopamínu. Teraz vám predstavím druhého hráča – oxytocín.

2. Oxytocín

Oxytocín je sociálny, teda vzťahový hormón. Oxytocín sa zvykne nazývať “hormón lásky” alebo “hormón dôvery”. Spôsobuje totiž, že prežívame dôveru, súdržnosť, bezpečie a náklonnosť v spoločnosti druhých ľudí (aj zvierat). Podporuje vytváranie lojálnych spojenectiev a dlhodobých priateľstiev, pobáda nás k spontánnej náklonnosti, či náhlej zamilovanosti.

Sme sociálne tvory, podobne ako rôzne druhy opíc, slony, či psy. Všetci majú svoj oxytocín. Dokonca aj zvieratá nežijúce v skupinách produkujú oxytocín. Všetky cicavce, a pravdepodobne všetky stavovce, produkujú oxytocín – je to skrátka jeden z najzákladnejších hormónov umožňujúcich rozmnožovanie. Dokonca aj jašterice majú oxytocín, ale iba v čase párenia a rodenia.

Oxytocín sa tvorí v mozgu aj v krvi a potrebuje stimul, aby sa začal produkovať. Jeho normálna hladina je obvykle blízka nule. Keď sme bez neho sme ako jaštery – spoločnosť druhých je nám ukradnutá. Našťastie sa však v prítomnosti druhých spúšťa :-). Neplatí to len pre asi 5% populácie – a to pre psychopatov. Tí nie sú empatickí a nevyronia ani kvapku oxytocínu.

Ľudské puto

Oxytocín sa spúšťa, keď prežívame lásku – erotickú, romantickú, materskú, rodičovskú, bratskú, akúkoľvek. Oxytocín sa dostáva do tela aj pri obyčajnej sympatii, náklonnosti, dôvere. Spúšťa sa aj pri pochvale, pri všetkých prejavoch prijímania a lásky, pri pohľadoch do očí, držaní za ruky, či pri pohladení.

Oxytocín dokonca zvyšuje chuť na sex – podnecuje libido. Pri sexe sa spustí veľká dávka, aj keď iba na chvíľu. Sex má však hlbšie dôsledky ako len čistý pôžitok.

Oxytocín zvyšuje vernosť. Logicky, ak slúži na udržanie vzťahov. Na experimentoch s ľudskými samčekmi aj s opičkami malpami 🙂 sa potvrdilo, že samčekovia v monogamných vzťahoch, keď mali dávku oxytocínu sa držali obďaleč od cudzích samičiek, aj keď ich vnímali ako atraktívne. Neplatilo to však pre samčekov, ktorí vo vzťahoch neboli – oxytocín na nich neúčinkoval. Čiže na zvýšenie vernosti v monogamnom vzťahu pomáha častejší sex, objímanie a ďalšie spoločné činnosti zvyšujúce produkciu oxytocínu.

Pri pôrode je zaujímavé to, že oxytocínom je zaplavená nielen matka, ale aj novorodenec. A pri hladkaní, ovoniavaní, prebaľovaní, kojení a čistení opakované dávky oxytocínu budujú ich pevné puto. A nielen to – opakované zaplavovanie oxytocínom vytvára v mozgu dieťaťa pre oxytocín dráhy a tak sme potom dôverčivejší aj v dospelosti.

Len pre istotu – nefunguje to tak, že mozog spustí oxytocín a potom sa podľa neho správame. Je to previazané jedno s druhým. Aj svojim vedomým a zámerným správaním dokážeme spustiť dávku oxytocínu, ktorá nás posilňuje v tom, aby sme v láskyplnom správaní pokračovali.

Keď miešate kašičku dieťaťu, nalievate kávu partnerovi, keď držíte hrsť sena pre koňa, podávate misku s granulami mačke, alebo sa mazlíte so psom – oxytocín tečie prúdom. Kortizol (jeden zo stresových hormónov) sa spúšťa, keď sme osamelí – a oxytocín ho odplaví, keď nás niekto navštívi.

Stačí, keď máte z niekoho dobrý pocit – môže za to oxytocín.
Ak ste opojení láskou, tak ste zaplavení oxytocínom.
Nemilujete – fetujete!

Na rozdiel od dopamínu však nie je až také jednoduché získať svoje každodenné dávky oxytocínu – dôvera, náklonnosť a láska sa vo vzťahoch budujú dlhšie a pomalšie.

big_hormon-blizkosti-vUf-332806Zaujímavú vedecko-populárnu knihu o oxytocíne nájdete v preklade aj u nás, a to od jednej z najpovolanejších autoriek. Švédka Kerstin Uvnag Moberg, lekárka a profesorka fyziológie, sa 30 rokov svojej kariéry venuje výskumom vzťahov medzi matkami a deťmi. Skúma najmä vplyv oxytocínu na náš vzťahový život, zdravie a šťastie.

Vyšla jej kniha s pekným názvom Hormón blízkosti, Rola oxytocínu vo vzťahoch.

Oxytocín a stres

Oxytocín pomáha znižovať stres. Preto jedným z účinných spôsobov ako zvládať náročné chvíle a ťažké životné obdobia je byť v spoločnosti ľudí, ktorí nás majú radi a sú voči nám starostliví a srdeční. Platí to však aj naopak:

Veľa stresu neumožňuje spustenie oxytocínu a preto sa v strese správame k druhým sebecky a bezcitne.

Keďže oxytocín odbúrava stresové hormóny, tak podporuje aj dobrý spánok.

Pri zaplavení oxytocínom máme aj väčšiu tendenciu k starostlivosti o druhých, sme viac veľkorysí a máme sklony k altruizmu. Myslite aj na to, že to funguje aj naopak – keď sa správame starostlivo, sme veľkorysí a altruistickí – tak spúšťame oxytocín a cítime sa vďaka tomu šťastne.

Zaujímavé čítanie  Cvičenie Všímavosti č. 1 - Skroť emócie

Skupinové puto

Dokonca aj skupiny, firmy aj veľké organizácie ako je štát, sa dajú odmerať v miere dôveryhodnosti. Už niekoľko rokov sa napríklad meria akú majú v rôznych krajinách ľudia dôveru k iným, k organizáciám, ku štátu. Ukazuje sa, že čím je vyššia vzájomná dôvera v krajine, tým je prosperujúcejšia, lebo ľudia sa púšťajú do vzájomnej spolupráce a podnikania. A robia to čestne a veľkoryso.

A ani vám asi nemusím pripomínať ako je na tom Slovensko za posledné roky zle s dôverou medzi ľuďmi a teda slabou celoštátnou produkciou oxytocínu.

O oxytocíne zaujímavo prednáša aj Paul J. Zak (asi pôvodne Pavel Žák :-), pozrite si video z TED-u. (má slovenské titulky). Jeho experiment so vzájomným darovaním si peňazí (medzi cudzími ľuďmi!) a meraním hladiny oxytocínu v krvi je dosť známy. Potvrdil aj to, že ľudia sú pod vplyvom oxytocínu štedrejší a dôverčivejší, majú väčšiu tendenciu štedrosť opätovať.

Môžete to spôsobiť vdýchnutím (!) oxytocínu, ktorý sa dá spraviť do spreja, masírovaním, alebo nechať ľudí tancovať alebo sa modliť. Funguje všetko.

Oxytocín pravdepodobne (zatiaľ testované na myšiach) podporuje aj rýchlejšie hojenie a regeneráciu svalov. Oxytocín posilňuje aj imunitný systém.

Plusy a mínusy virtuálnej komunikácie

Vo svete, kde stále viac a viac medziľudskej interakcie prebieha na diaľku, a obe strany sú sami zavreté vo svojej izbe, či kancelárii, sa možno oxytocín stane nedostatkovým tovarom. Digitálna komunikácia nie je taká pestrá ako interakcia zoči-voči, dotyky a priame pohľady chýbajú úplne. Na sociálnych sieťach zažijete málokedy hlboký pocit porozumenia, či intímnosti. Ten nevznikne v krátkych útržkovitých vetách, ktoré ešte navyše prichádzajú s niekoľkominútovým odstupom, počas ktorých robíme niečo iné. Na rozdiel od osobných rozhovorov, kde dialóg zoči-voči plynie aj hodiny. V komunikácii na sociálnych sieťach je väčšia pravdepodobnosť, že sa v nás budú spúšťať stresové hormóny – z pocitov vylúčenia, že nie ste tam, kde sa bavia ostatní, alebo kvôli pocitom závisti, že iní sú šťastnejší, bohatší, obľúbenejší a váš život je trápna nuda…

Aby som však nebol jednostranný – aj na sociálnej sieti môžete získať dávky oxytocínu. Keď pre niekoho urobíte niečo veľkorysé, keď vám niekto prejaví porozumenie, zdôverí sa vám alebo vy jej, keď komunikujete s osobami, ktoré dôverne poznáte alebo im dôverujete – tak má oxytocín šancu a spustí sa. Aspoň voľačo.

Viac nájdete aj v článku na pokračovanie.

 

Photo by Pablo Heimplatz on Unsplash
Photo by Pablo Heimplatz on Unsplash

Ako si dopriavať oxytocín:

  • Základom je empatia – vciťujte sa do ľudí, prežívajte s nimi ich výhry a prehry, ich nadšenia a sklamania. To vyvoláva oxytocín v oboch stranách.
  • Všímajte si na ľuďoch to dobré. Vnímajte ich dobré stránky aj dobré úmysly, ľahšie budete cítiť náklonnosť.
  • Zaujímajte sa o druhých a oni vám budú o sebe hovoriť – poznávanie druhých buduje vzájomnú náklonnosť a dôveru.
  • Pozerajte ľuďom do očí a do tváre, keď sa s nimi rozprávate.
  • Stretávajte sa s ľuďmi – organizujte stretnutia, oslavy, kávičky a pivečka – príprava spustí dopamín, užívanie spoločnosti oxytocín.
  • Vyhľadávajte dotyky – ak ste v spoločnosti ľudí, s ktorými máte blízke vzťahy, dotýkajte sa a nechajte sa dotýkať, keď je vám to príjemné. Objatia, držanie okolo pliec, držanie za ruky, masírovanie, bozkávanie – to všetko spúšťa oxytocín. Aha, a sex tiež.
  • Správajte sa dôveryhodne – držte svoje slovo a robte to, čo hovoríte – vráti sa vám to v dôvere druhých voči vám.
  • Trávte čas s ľuďmi, s ktorými sa dobre cítite a budete sa dobre cítiť s ľuďmi, s ktorými trávite čas (áno je to navzájom sa podporujúci pozitívny cyklus).
  • Spoznávajte sa s novými ľuďmi (dopamín z novosti) a iste nájdete aj takých, s ktorými blízkosť, srdečnosť, dôvera a náklonnosť prídu prirodzene.
  • Spomínajte na pekné chvíle, premietajte si momenty dôvery, náklonnosti a blízkosti z minulosti. Mozog nerozlišuje fantáziu ani spomienku od reality. Reagovať bude rovnako – oxytocínom.
  • Pomáhajte druhým – poteší to druhých aj vás. Budú mať z toho obe strany nielen prospech, ale aj oxytocín.
  • Keď sa vyskytne príležitosť, podľahnite možnosti byť veľkorysí a spravte niečo pekné pre druhých – obdarujte, odpustite, milo prekvapte…
  • Zdieľajte s druhými svoje starosti aj radosti.
  • Majte svojho miláčika – dokonca aj plyšák, či domáce zvieratko sú zdrojmi náklonnosti, dôvery a lásky.

Oxytocín reguluje stres aj serotonín

Oxytocín je zaujímavý aj tým, že kontroluje produkciu serotonínu. Serotonín nafukuje naše Ego, cítime sa pod jeho vplyvom úžasní a máme chuť dominovať.

Keď poviem vtip na niekoho účet, čo je môj častý prípad, a všetci sa smejú (gejzír serotonínu), mám chuť povedať ešte drsnejší vtip, aby som získal ešte väčší status humoristu. Ak však stihnem pomyslieť na to, že chcem byť nielen populárny, ale aj dobre vychádzať s ľuďmi (aj s tými, z ktorých si uťahujem), tak sa mi spustí oxytocín a zablokuje tvorbu ďalšieho serotonínu. Vďaka tomu sa upokojím, a rovnako aj obeť môjho pochybného humoru.

O serotoníne – ďalšom hormóne šťastia z nášho podareného hormonálneho kvarteta – si povieme nabudúce.

320total visits,8visits today

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.